ZPK - vedení tahu pri malování obrazu (olejové barvy - dárky)

30. prosince 2007 v 20:01 | Milan Smetana |  obrazy na zeď - práce kopisty - olejové barvy - obrazy na prodej - blog.cz
V mém posledním článku jsem se rozepsal trochu více o zásadách práce kopisty. Dnes bych rád na tuto kapitolu navázal.
Zmiňoval jsem se o nutnosti vedení tahu stopy štětce. Posuzuje-li kopii člověk znalý originálu a mající základní cit pro rukopisnou techniku mistra nebo alespoň zručného řemeslníka, pak nemůže být spokojen s utahaným, neživým a upachtěným tahem začátečníka amatéra. Tah je mnohem důležitější než snaha o napodobování trhlin a podobných nesmyslů.
Z toho důvodu doporučuji každému se k jistotě tahu prokreslit.
Pro začátek by to mohla být jednoduchá předloha, která se nejprve předkrelí tužkou, a poté prošrafuje tuší.
Pro kresebné kopie jsou vhodné kresby od Dürera, Michelangela, Leonarda a jiných. Dürer je obvykle nejvíce doporučován. Nejvhodnější je kreslit práce od autora zamýšlené kopie, avšak bývá problém takové kresby dohledat.
Při kresbě pak není žádnou ostudou požít pravítka nebo jiného nástroje. Kreslit od oka je velmi smělé a obdivuhodné, ale ne každý je toho schopen. V minulosti si výtvarníci také pomáhali různými metodami přenosu obrazu, takže práce s pomůckami nikterak nesráží řemeslnou kvalitu. Jedná se predevším o tah a jistou ruku. Z toho důvodu je třeba vybírat kresby šrafované.
Vložím nyní několik ukázek své vlastní cesty k nácviku jistoty tahu:
Pro mě je kopírování přibližování se k výtvarné genialitě mistra. Je to takové mnohem intenzivnější prohlížení výtvarné práce. Milimetr po milimetru se seznamuji s dílem a mám možnost si uvědomit některé výtvarné finesy. Z tohoto důvodu bývá a bývala kopie zařazována do výuky každého umělce.
Protože i mé okolí nalezlo zalíbení v mé práci, tak jsem dürerovy kresby začal rýt na grafické matrice, abych poté mohl právě mé okolí odměnit výledky svého úsilí o nácvik tahu. Dotkl jsem se tak i grafiky. Cesta, na kterou mě tato práce zavedla, je mezi zajímavými odkazy.
Hra šrafů v detailu:
V této fázi se již dá mluvit o základním zvládnutí tahu při kresbě.
Sám jsem pak návyk pro tah použil při motivační kresbě před získáním zakázky na malbu velmistra Evžena Habsburského.
- obrazy -
- dárky -
Děkuji portálu blog.cz za možnost mé prezentace.
Mé další stránky:
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Milan Smetana Milan Smetana | 5. dubna 2008 v 13:33

Komentáře jsou otevřeny.

2 Dimmity ♥ Dimmity ♥ | Web | 6. prosince 2008 v 18:05

Tenhle styl je mi docela známý.. většinou kreslím jenom takhle, černým centropenem..

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama