Jak začít malovat obrazy 1 - techniky malby (barvy temperové, barvy akrylové, barvy olejové, barvy akvarelové...)

10. února 2009 v 18:47 | Mgr. Milan Smetana |  První kroky k malování - olejové barvy - akrylové barvy - prodej obrazů do bytu - obrazy na zeď a zakázku - blog.cz
Dvoudílný seriál pro každého, kdo chce začít malovat. Přepnout na celý článek


Malby se ve většině případů provádí štětcem, kterým se barva nanáší na podklad, zpravidla papír, plátno, stěnu nebo neobvyklé povrchy, kov, dřevo, plast atp. Podle druhu povrchu se vybírá i druh barvy, kterou se maluje. Jelikož se jedná o velice obsáhlou kapitolu, omezím svou pozornost na malbu na papír a plátno. Přičemž budu směřovat k olejomalbě. Okrajově zmíním i jiné techniky malby, ale vždy jen s ohledem na techniku olejomalby.

Každou z technik, kterou se budu zaobírat rozepíši z těchto hledisek: způsob práce, charakter práce, míchání barevných odstínů, tvorba přechodů mezi odstíny(valéry), prostředky k malování a technologické tipy.
Při popisu způsobu malování budu užívat tyto termíny:
malování do mokrého - malování do nezaschlé barvy
prorůstání barvy - rozpouštění barvy ze spodních vrstev do vrchních
barevný tón - barevnost skvrny
barevný odstín - barva vzniklá zesvětlení či ztmavením tónu
valér - plynulý přechod mezi barevnými tóny nebo odstíny
podložka malby - plátno, papír, atd.
lazura - průhledná barevná vrstva
médium - pojivo barvy

Techniky malby
Pro prvotní zkušenost s malováním bych doporučil malbu temperovými barvami.

Vodová tempera
způsob práce:
Tempera se ředí vodou a nanáší se na papír štětcem. Jako podložka malby může sloužit papír nebo plátno.
charakter páce:
Tempera je charakteristická tím, že její hmota rychle zavadá a zasychá, dochází k tomu i přímo na štětci. V tom případě je nutné barvu oživit namočením do vody nebo rozetřením v barvě na paletě. Její rychlé zasychání znemožňuje práci do mokrého. Další vlastností tempery je, že se zavadlá nebo i zaschlá barva na podložce malby v kontaktu s vodou rozpouští. Tento jev se dá využít při úmyslu o částečnou změnu barevného odstínu. Naopak znemožňuje malování ve vrstvách, protože spodní barevná vrstva prorůstá do horní, čímž ji špiní a znehodnocuje. Malbu není možno opravovat.
míchání barevných odstínů:
Pokud chci při malbě temperou docílit konkrétní barevný odstín, pak ho vymíchám na paletě pomocí špachtle. S nevelkým účinkem se mohu pokusit o korekci odstínu přímo na podložce malby. Je to však velice problematické a náročné.
valéry:
Tento jev dociluji tím, že si na paletě vymíchám několik odstínů, které pak na podložce malby pokládám štětcem vedle sebe.
prostředky k malování:
voda, kelímek, štětce, paleta, špachtle
technologický tip:
Temperová barva může být místo vody ředěna žloutkem nebo i rozmíchaným celým vejcem, což způsobuje, že pomaleji zasychá. Práce s takto upravenou temperou je blízká práci olejovými barvami.
Pokud by však byla k ředění barev použita akrylátová disperze, v drogerii zakoupitelná pod názvem Soicrat (1l=cca.100Kč), je práce s temperou naopak podobná práci s akrylovými barvami. Nespornou výhodou pak je, že zaschlá barva se již nedá rozředit. Malbu je tedy možno opravovat.
Pro doplnění zmíním ještě možnost malby pigmenty do fasádních barev. V drogerii jsou známé pod názvem Remakol. Jejich konzistence je velmi podobná temperovým barvám. Z toho důvodu jsou také hojně užívány studenty při malování. Jsou vhodné především pro začátečníky, kdy nárok na stálost malby není rozhodující. Pokud chceme zajistit stálost podobnou temperovým barvám, pak doporučuji použít jeden z předchozích tipů zvýšení jakosti malby.
Pokud se malba temperou po zaschnutí přelakuje vypadá jako olejomalba.

Akvarel
S touto technikou nemám příliš velké zkušenosti. Maluje se ne papír jemnými kulatými štětci. K míchání odstínů dochází až na papíru. Malba se vyznačuje vysokou brilancí barevných tónů. Malbu není možno opravovat. Akvarelová technika bývá označována jako nejnáročnější a nejkrásnější z technik malby. Z toho důvodu je tedy zapotřebí se k ní promalovat skrze zkušenosti s ostatními technikami malby.

Akrylové barvy
způsob práce:
Akrylové barvy se ředí vodou. Maluje se štětcem na papír nebo plátno (ale i jiné povrchy). Barvu lze nanášet i špachtlí.
charakter práce:
Hmota akrylové barvy zasychá velmi záhy po nanesení. Pokud barva zaschne nelze již vodou rozpustit. Opravy lze provádět přemalováním. Při velkém zředění barvy vodou lze malovat v lazurních vrstvách. Barva zasychá nevratně a elasticky, z toho důvodů nedochází k poničení malby při srolování plátna nebo papíru. Malbu je možno opravovat.
míchání barevných odstínů:
Provádí se na paletě pomocí špachtle. Odstín může být také utvářen výsledným optickým efektem při nanesení pololazurní nebo lazurní vrstvy na vrstvu malby.
valéry:
Valéry se dají docilovat rozmícháním jednotlivých odstínů na paletě a poté pokládáním vedle sebe na plátně. Vzhledem k rychlému schnutí je tento způsob poněkud komplikovaný. Druhým způsobem je nanesení barvy přímo na plátno a po jejím zaschnutí domalování valéru druhé barvy pomocí lazurních a pololazurních vrstev.
technologický tip:
Rychlé schnutí akrylových barev je možné zpomalit pomocí médií. V tom případě se paleta způsobů malby rozšiřuje i o způsoby malby olejovými barvami a dává výtvarníkovi téměř neomezené možnosti při malování.
Připojuji video s několika základními tipy, jak malovat akrylovými barvami:

Olejové barvy (olejomalba)
způsob práce:
Olejové barvy se ředí terpentýnem(nazýváme rozpouštědlem) . Jako ředidlo slouží lněný olej, který se také nazývá médiem nebo pojivem. Je to z důvodu, že lněný olej je lepivou složkou barvy, která pojí zrníčka barevného pigmentu. Pro prvotní zkušenost stačí k ředění barev používat terpentýn, lněný olej se používá pro malbu lazur, o čemž bude zmínka později. Maluje se štětcem na plátno nebo dřevěné desky. Barvu lze nanášet i špachtlí.
charakter práce:
Olejové barvy jsou charakteristické tím, že doba jejich schnutí je poměrně dlouhá, maluje se tedy do mokrého. Doba schnutí se v závislosti na jednotlivých pigmentech se pohybuje od jednoho dne až po jeden týden. Dá se říci, že pokud si rozmíchám barevný odstín mohu s ním pracovat v rozmezí 5 až 10 hodin. Při práci ve vrstvách je zapotřebí znát dobu schnutí užívaných barevných pigmentů. Z toho důvodu doporučuji udělat si cvičný vzorník barev a dobu a kvalitu zaschnutí si vysledovat.
Pokud se barva, se kterou pracuji, zdá být příliš hustá, ředím ji terpentýnem.
Malbu je možno přemalovat, má to však vliv na životnost obrazu.
míchání barevných odstínů:
Provádí se na paletě pomocí špachtle. Odstín může být také utvářen výsledným optickým efektem při nanesení pololazurní nebo lazurní vrstvy na spodní vrstvu malby.
valéry:
Valéry se dají docilovat rozmícháním jednotlivých odstínů na paletě a poté pokládáním vedle sebe na plátně. Nebo promícháním dvou barevných skvrn přímo na plátně, což však vyžaduje neustálé otírání štětce. Nebo se dají domalovávat pomocí lazurních a pololazurních vrstev po zaschnutí valérované barvy.
prostředky k malování:
paleta, štětce, špachtle, hadr, mističky, terpentýn, lněný olej, sikativ
technologické tipy:
Lazurní a pololazurní vrstvy doporučuji ředit terpentýnem. Nelze však takto malovat stále, a tak je zapotřebí k lazurování použít i lněný olej, jehož poměr k barvě by měl být max. 1:1, raději však 1:2 (1ln.olej:2barva). Pokud je třeba barvu zředit více, pak přidáním terpentýnu. Výhody a nevýhody užití lněného oleje a dalších olejů jsou rozepsány ve článku o olejích.
Schnutí olejových barev se dá urychlovat. Existuje celá řada průmyslově vyráběných rychleschnoucích ředítek, jejich základem je terpentýn, lněný olej, damarová pryskyřice a především kobaltový sikativ. Sám o sobě se dá použít do terpentýnu nebo přímo namíchané barvy. Jeho použití však nedoporučuji. Vzhledem k jeho vlastnosti trhání malby po zaschnutí se doporučuje přidávat po kapičkách. Pokud bych však opravdu chtěl urychlit schnutí, tak bych kobaltový sikativ nahradil sikativem haarlemským a opět bych dávkoval jednou kapičkou do barvy.
Připojuji instruktážní video, jak malovat olejovými barvami vrstvenou technikou:

Děkuji portálu blog.cz za možnost mé prezentace.
Mé další stránky:

Připravil jsem pro vás nové série abstraktních obrazů.
Kliknutím na náhledy vstupíte do galerií.

 

22 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Obraz vybírám podle ceny nebo kvality?

ceny (beru i nižší kvalitu)
kvality (zaplatím ji)

Komentáře

1 Milan Smetana Milan Smetana | 10. února 2009 v 18:52 | Reagovat

Komentáře jsou otevřeny.

2 Jitka B. Jitka B. | Web | 9. března 2009 v 21:46 | Reagovat

Moc pěkné stránky!Krásný obraz

3 Jak Jak | Web | 11. května 2009 v 2:58 | Reagovat

Diky za info, konecne docela bohaty stranky s uzitecnejma informacema o malovani.

4 Nicole Nicole | 2. června 2009 v 13:53 | Reagovat

Mám dotaz: chystám se namalovat obraz k výročí mé babičky, ale s malováním na plátno nemám skoro žádné zkušenosti, i když kreslit umím docela obstojně. Zajímá mě, jaký způsob malování (tempery, olejovky apod.)byste mi doporučil, aby se malba dala případně opravit.Předem díky:)

5 milan smetana milan smetana | 2. června 2009 v 22:27 | Reagovat

Z mého pohledu je nejlepší olejomalba. Použít temperu samu o sobě by bylo neštestí, dá se však upravit vlastnostmi k akrylu. Záleží na tom, co více vyhovuje. Charakter jednotlivých technik je rozepsán výše, je třeba si uvědomit, co od barvy očekávám.

6 Lenka Lenka | 1. července 2009 v 9:24 | Reagovat

Moc pěkný článek!

7 lucik-5 lucik-5 | Web | 9. července 2009 v 17:01 | Reagovat

pane bože...to jeužasný..taký šikovný ruce.užasný..já nemám slov tohle je mistrovský dílo..musim tleskat

8 denisa denisa | Web | 10. července 2009 v 10:16 | Reagovat

Hezký blog i obrazy zvlášť tenhle

9 Miloš Miloš | 31. března 2011 v 18:28 | Reagovat

Dobré stránky :D

10 Mirka Mirka | 12. května 2012 v 23:13 | Reagovat

Dekuji moc za cenne rady.S malovanim teprve zacinam a moc mi pomohly. Take musim pochvalit obraz. Krasa :)

11 Klára Klára | 30. července 2012 v 21:47 | Reagovat

Dobrý den, měla bych dotaz, četla jsem na webu, že je možné klasické temperové barvy  ředit v určitém poměru se slunečnicovým olejem, který zpomalí schnutí tempery a malba v záběru vypadá jako olejomalba. Je možné touto kombinací např. tempera vs. slunečnicový olej v poměru 2:1 míchat a malovat na šepsované plátno? Pokud ano, čím je možné výslednou malbu fixovat a jaká bude stálost barev? Děkuji za odpověď. Klára

12 Mgr. Milan Smetana Mgr. Milan Smetana | 2. srpna 2012 v 12:35 | Reagovat

[11]: Dle literatury se slunečnicového oleje užívá ke zpomalení a změkčení schnutí olejových barev. Změkčení barev znamená, že po zaschnutí jsou méně náchylné k praskání. Našel jsem i zmínku, že barvy pojené slunečnicovým olejem byly používaný ve starší ruské malbě. Pokud máte v úmyslu s tímto olejem něco podnikat, doporučuji si nejprve vytvořit vzorník ploch malovaných upravenou barvou. Osobně bych to nedoporučoval, domnívám se, že se olej nespojí s pigmentem, protože už je na něj vázána voda a pojivo, a že tedy dojde k tomu, že se bude olej vylučovat a tvořit olejové fleky. Pokud chcete u tempery docílit kvalitnějšího vzhledu, pak ji smíchejte s akrylátovou disperzí Soicrat(Sokrat). Nebo můžete malbu po namalování tímto přefixovat. Je však možné, že váš způsob malby bude fungovat. V malbě už odnepaměti platí, že se pomocí pokusů její technologie posouvá a zlepšuje. Přeji mnoho úspěchů

13 Michal Michal | 19. října 2012 v 15:46 | Reagovat

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli se dá namalovat dobry a hezky obraz i normálníma temperama. A jaký je rozdíl mezi akrylem a ostatnima druhama malovaní :-) predem dekuji

14 Michal Michal | 22. října 2012 v 7:36 | Reagovat

Dobrý den měl bych otázku ohledně barev na malování. Já maluji velmi rád, ale pouze na papír, naplátno jsem to ještě nezkoušel, jelikož se bojím, že bych to pokazil. V tuhle chvíli bych chtěl ale obraz na plátno namalovat k narozeninám mé přítelkyne. Vím,  že se barvy dají koupit a to spousta druhů ale přijde mi originálnější si barvy vytvořit sám. Pár typů už mám, ale chtěl bych se s Vámi o tom poradit jestli je to dobrý nápad se do něčeho takového pouštět a pokud by jste měl nějaké rady jak na tom :-) Předem děkuji za odpověď.

15 Klára Klára | 23. října 2012 v 12:03 | Reagovat

Dobrý den, prohlížím si vaši stránku a je opravdu moc hezká, jste vážně šikovný :-) A mám také několik dotazů.. chtěla bych začít malovat na plátno olejovými barvami a dočetla jsem se, že je nutné nejdříve plátno našepsovat.. chtěla bych se zeptat, jak dlouho šeps schne, resp. za jak dlouho mohu na plátno začít malovat? Dále by mě zajímalo, jak mám zbylý šeps uchovávat, nezaschne, když je plechovka otevřená? Moc děkuji za váš čas a odpověď :-)

16 Jarda Jarda | 16. ledna 2013 v 15:41 | Reagovat

Pěkný a užitečný článek. Díky

Smím se zeptat? Mám docela dost dotazů.

Ta akrylátová disperze na ředění temper. barev, to se používá v jaké barvě? Mám koupit přímo konkrétní odstín?

A další věc co mě zajímá, je ten žloutek do temp. barev. Kolik se tam toho má dát, když je barvy např. 100 ml, nebo když je na paletě jen trochu. Děláte to v jakém poměru?

A dále nezežloutne ta barva? Třeba když bych to dal do bílé?

A do kdy se ta barva musí vypotřebovat. Předpokládám, že to musím spotřebovat ten den, jinak se barva zkazí?

17 Mgr. Milan Smetana Mgr. Milan Smetana | 10. dubna 2013 v 20:36 | Reagovat

[13]:
Rozdíly v technikách je na celý nový článek. Nejlepší je, si je vyzkoušet. Lapidárně se dá říct, že olejomalba schne výrazně pomaleji než všechny ostatní, což je její výhoda ale i nevýhoda.
[14]:
Já bych se do míchání barev nepouštěl.

18 Mgr. Milan Smetana Mgr. Milan Smetana | 10. dubna 2013 v 20:38 | Reagovat

[15]:
Doporučuji použít akrylátový šeps, na který se dá malovat již po hodině schnutí. Dělá se v dózách, a tak vydrží velmi dlouho.

19 Mgr. Milan Smetana Mgr. Milan Smetana | 10. dubna 2013 v 20:42 | Reagovat

[16]:
Akrylátová disperze je tekutina blé barvy.
Žloutek se dá použít v den malování, pak se zcela určitě začne kazit. Práce se žloutkem je o zkušenosti. Mám obraz malovaný před osmi lety a stále drží. Množství je pouze takové, aby jemně ředil barvu, dá se říct místo vody.

20 anita anita | E-mail | 13. dubna 2013 v 12:34 | Reagovat

Ahoj, mám takovou otázku.. Hodně maluju obrazy ->tužkou, ojelem, akvarel.. ale teď jsem připravená na velký obraz psa, konkrétně husky. Myslíte že bude lepší akryl či akvarel? a můžu pod to kreslit obyč. tužkou? ( -detaily na chlupy apod. )

obrázek zde> http://fwallpapers.com/files/images/siberian-husky.jpg

ano, kreslím POUZE HLAVU.

děkuji.

21 Mgr. Milan Smetana Mgr. Milan Smetana | 11. května 2013 v 7:39 | Reagovat

[20]: Pokud nemáte zkušenost s akrylem, tak bych se do toho nepouštěl, jestli se cítíte dobře v akvarelu, pak bych ho doporučil. Já osobně naopak více ovládám akryl, tak bych zvolil jej, popř. olej. Pod akvarel se tužkou kreslí standardně. Pod akryl bych se toho také příliš nebál. Pod olej velmi lehce. Základem je, aby tuha na papíře nebyla ve velkém množství a nebránila tak barvě se spojit s podkladem.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama